כללי

פסילת רישיון נהיגה על ידי ועדת ערער – מתי וכיצד זה יכול לקרות

הרבה פעמים אנשים שקיבלו עונש כזה או אחר, חושבים על האופציה של ערעור. לא רק הם חושבים על זה, אלא גם הצד השני, קרי מה שהגיש נגדם את התביעה, קרי המדינה. כמובן שהתובעים יטענו שהעונש קל יותר, הנתבעים יחשבו שהעונש כבד מדי. 

שני הצדדים צריכים להיות מודעים לכך שאם הם פונים לערכת ערעור, ייתכן מאוד שהם לא יקבלו את מה שהם רצו, אלא להיפך. ייתכן מאוד שהעונש יוחמר או יוקל, בניגוד לדעתם ולרצונם. 

נכון הדבר גם במקרה של פסילת רישיון נהיגה. נהגים אשר רישיונם נפסל לזמן מה, צריכים כידוע לעבור קורס ומבחן רענון ועוד שורה של דברים, מה שיכול כמובן לפגוע באיכות החיים שלהם, לפגוע בשגרת החיים שלהם, שלא נדבר על זה שפסילת הרישיון כשלעצמה עלולה לפגוע בהם כלכלית, חברתית ובמובנים נוספים. 

מן הסתם, הרבה פעמים הנהגים חושבים שהם יכולים לפנות אל ועדת ערער, כמו זו שיושבת בבית חולים תל השומר, בעזרת עורך דין מומחה, בתקווה שהעונש שהם קיבלו ישתנה והם יקבלו הקלה. העניין הוא, לא פעם ועדת הערער פועלת הפוך למה שאותם נהגים מצפים, ומעדיפה דווקא להחמיר את העונש, כולל מוכרים מקרים של פסילת רישיון נהיגה על ידי ועדת ערער. 

ההסבר לכך הוא פשוט, הועדה לא מקבלת את טענות הנהגים ולא מצאה סיבה מדוע לבטל את העונש, כולל את הפסילה. להיפך, היא מצאה לנכון להשאיר את העונש על כנו או להחמיר אותו, בטענה שהנהג פעל בצורה פזיזה ומסוכנת, ועליו להיענש על כך. העונש הוא לא בתור "נקמה" של המערכת בנהג, אלא באמת מתוך מחשבה, גישה, שהנהג מהווה סכנה ועליו ללמוד על המקרה ולשפר את דרכיו. 

על מנת להתגבר על מצב כזה, קרי לא להגיע לסיטואציה בה הערעור שלנו נדחה, אזי שעלינו להגיע מוכנים אל ועדת הערער. זה אומר, שאנחנו צריכים לפנות לעו"ד תעבורה שמתמחה בנושא אשר ייצג אותנו, אנחנו צריכים להגיע מוכנים אל הוועדה ולעיתים נידרש גם לספוג חלק מהעונש בשביל להראות שהפנמנו את מה שעשינו. כך גם נוכל להסביר בפני הוועדה כיצד פסילת רישיון פוגעת בנו. 

איך לנהוג בפני הוועדה

ראשית, אנחנו צריכים לאסוף את כל החומר מהמקרה, כולל מהמכון לבטיחות בדרכים, שם נוכל לקבל את המידע שיסביר מדוע הוחלט לפסול לנו את הרישיון, מה היו הסיבות לכף. 

שנית, אנחנו צריכים לחכות שיחלוף זמן סביר בשביל להגיש ערעור או לבקש דיון חוזר. 

שלישית, יש להגיש המלצות, חוות דעת שילמדו שאכן למדנו מהמקרה ואנחנו יכולים לעלות על הכביש. 

ארבע, איסוף מסמכים והוכחות שאנחנו נהגים נורמטיביים, אנשים עובדים, וכמובן כל דבר שיוכיח שאנחנו ובני משפחתנו, תלויים ברישיון שלנו. 

אולי גם תאהב