איתור מחוננים
המילה "מחוננים" בוודאי מוכרת לכם מחוויות עבר אישיות שלכם או של ילדכם. איתור מחוננים הוא תהליך בעזרתו ניתן לשלוף את הילדים המחוננים ממסגרותיהם הרגילות ולשלב אותם במסגרת מחוננים. אפשרות נוספת היא להשאיר את הילדים המחוננים במסגרות בית הספר הרגילות, ולשלב אותם במסגרות מחוננים בשעות אחר הצהריים, בתכניות העשרה ובתהליכי לימוד מואצים. על כל זאת נרחיב במאמר הבא – איתור מחוננים.

אז איך מתבצע איתור מחוננים?

איתור מחוננים הוא תהליך שמתרחש לרוב בגילאי בית הספר היסודי. איתור מחוננים מורכב משני שלבים עיקריים: שלב א' – שלב מבחן הסינון, ושלב ב' – שלב מבחן האיתור. בהמשך התהליך של איתור מחוננים צפויים לילדים גם ראיונות קבוצתיים ואישיים, שם נקבעת יכולתו של הילד להשתלב בתכניות המחוננים ולקבל מהן תועלת, ובנוסף מה היא רמת המוטיבציה שלו לתכנית.

שלב א' – שלב מבחן הסינון

מבחן הסינון הוא מבחן אותו בודק צוות בית הספר, ומטרתו לסנן את תלמידי השכבה בעלי הציונים הגבוהים ביותר. אחוז התלמידים שעוברים את שלב זה עומד בדרך כלל על 15%. תלמידים אלו יזומנו לקחת חלק בשלב ב' – מבחן האיתור.

הורים אשר לא מעוניינים שבנם או בתם יקחו חלק בהליך איתור מחוננים, יכולים לבקש זאת בכתב מבית הספר. הורים אלו רוצים למנוע מילדיהם מעמד של כישלון ותחושות תסכול ואכזבה בהנחה ולא יעברו את המבחנים, ובמידה וכן יעברו – שתימנע מהם תחושת הציפיות הגבוהות שעלולה להביא אותם למצבי לחץ גדולים.

שלב ב' – שלב מבחן האיתור

שלב ב' בתהליך איתור מחוננים הוא מבחן האיתור. מבחן זה מדמה מבחן פסיכומרי לילדים, וכולל שאלות אמריקאיות בנושאים של צורה, מספרים ומלל. השאלון בנוי ברמת קושי גבוהה, זאת על מנת להצליח ולאתר את המחוננים באופן מובהק. מי שיעברו את מבחן האיתור וציוניהם יימצאו בין 1.5-3 האחוזים הגבוהים ביותר מבין ציוני הניגשים – ייחשבו מחוננים.

חשוב לציין שבדומה למבחן הפסיכומטרי גם תוצאות מבחן האיתור למחוננים נמדדות ביחס לילדים הנבחנים באותה שנת לימודים, ולא ביחס לציון יבש וספירת נקודות.

מחונן – מה זה אומר?

ילדים מחוננים הם ילדים בעלי צורות חשיבה מפותחות ביותר. עבור ילדים אלו נפתחות מסגרות ותכניות הכשרה הכוללות תכנים מפתחים ומעניינים בנושאים של אסטרונומיה, רפואה, מתמטיקה ועוד, וכן מקצועות האמנות כמו תיאטרון, קולנוע ועוד. תכניות ההעשרה חלקן מתקיימות בשעות אחר הצהריים וחלקן מהוות מסגרות תחליפיות לבית הספר, המכינות את הילדים המחוננים למבחני בגרות מוקדמים ומהוות מסלול מואץ לבגרות.

איתור מחוננים – הכנה

לאור הבנת היתרונות בתכניות המחוננים, הורים רבים מאפשרים לילדיהם לקחת חלק בתכניות ומסגרות המכינות את הילדים לקראת מבחן המחוננים. קיימות היום כמה וכמה תכניות המציעות הכנה למבחנים, שכחלק ממנה נערכים קורסים, מפגשים ומבחני הכנה המדמים את תהליך איתור מחוננים בפועל.

אולי גם תאהב