כללי

תוכנית עסקית לגיוס משקיעים – לשם מה יש צורך בתוכנית וכיצד מכינים אותה

בעלי עסקים קטנים וגדולים מחפשים לא פעם משקיעים שישקיעו בעסק שלהם, בין אם זה בשביל שהם יוכלו לעמוד בצרכים הכלכליים שלהם ובין אם זה בשביל שהם יוכלו להתרחב ולגדול. לעיתים הם פונים אל משקיעים פרטיים, עצמאיים ולעיתים הם מעדיפים לפנות אל משקיעים מוסדיים, גופים שונים שנוהגים להשקיע בעסקים מתחומים ובסדרי גודל שונים. 

מן הסתם, הפנייה אל משקיעים כאלה ואחרים לא יכולה להתבצע ללא מידע, ללא נתונים, בלי תוכנית מוכנה. המשקיע רוצה לדעת במה מבקשים ממנו להשקיע, במה הוא אמור לשים את הכסף שלו, למה זה ישתלם לו, למה עדיף לו להשקיע בעסק מסוים ולא בעסק אחר. 

לכן על בעלי עסקים לערוך תוכנית עסקים ברורה ומפורטת. אפשר להגדיר עקרונות של תוכנית עסקית לגיוס משקיעים  לתורה שלמה. כל בעל עסק צריך לדעת מה התוכנית אמורה להכיל, כיצד לכתוב אותה, איך להציג אותה, איך לעבוד עליה באופן כללי, ועוד. צריך לומר, ככל שהתוכנית תהיה יותר מבוססת, יותר מפורטת, כך יהיה קל יותר לענות על השאלות של המשקיעים השונים, ייתכן מאוד שאנחנו גם לא נידרש לענות על כל כך הרבה שאלות, שכן התשובות יהיו בתוכנית עצמה. מן הסתם, המשקיעים יוכלו להבין מתוך מידע שמופיע בתוכנית, מדוע משתלם להם להשקיע בעסק שלנו.

צריך לומר, תוכנית עסקית באופן כללי היא דבר טוב. גם אם אנחנו לא מחפשים משקיעים, תמיד טוב שיש לנו תוכנית עסקית ברורה ומפורטת. היא תעזור לנו לקבוע מטרות ויעדים, תעזור לנו לוודא שאכן אנחנו עומדים בהם. כאמור, תוכנטית עסקית מפורטת תוכל לעזור לנו לגייס משקיעים, לקבל הלוואות ועוד. 

כיצד מכינים תוכנית עסקית בצורה נכונה

בשביל להכין תוכנית עסקית, אנחנו צריכים לעבוד על מספר דברים:

ראשית, אנחנו צריכים לאסוף את כל הנתונים ופריטי המידע המעודכנים והרלוונטיים ביותר. מה המחזור שלנו, כמה עובדים אנחנו מעסיקים, כמה לקוחות יש לנו, מה היו ההכנסות בשנה האחרונות, מה החובות שיש לנו ועוד. 

שנית, אנחנו צריכים להגדיר בצורה ברורה מה המטרות, היעדים, השאיפות שלנו. אנחנו צריכים גם להציג יעדים שהצבנו ועמדנו בהן. 

שלישית, חשוב שאנחנו נציג את המשמעות והמהות של העסק, מה החזון שלנו, למה הוא מיועד, למי הוא פונה, מה התחום והשוק בו אנחנו פועלים ומול מי אנחנו מתחרים. 

ארבע, יש להציג גם הסבר, כיצד המשקיע יכול לעזור לנו, לשם מה אנחנו מבקשים לגייס אותו, במה הוא יכול להועיל לעסק וכיצד הוא יכול לקדם אותו. 

חמש, כמובן שעלינו להציג את התוכניות שלנו לעתיד. הן צריכות להיות מציאותיות, הגיוניות, חשוב שהן יוגדרו הן על פי תקציב והן על פי לוח זמנים ברור ומוגדר, ולא בצורה אמורפית ולא ברורה. 

בוחרים בצורה חכמה

אולי גם תאהב