כללי

כל מה שרציתם לדעת על מאניה דיפרסיה

מאניה דיפרסיה היא הפרעה הגורמת לתנודות קיצוניות וחריגות מאד במצב הרוח, ביכולת התפקוד של אותו אדם וגם ברמות המרץ שלו במהלך היום יום. שלא כמו מצבי רוח משתנים (תופעה שהיא נפוצה מאד, כאמור, וגם לא מדאיגה), כאן מדובר בשינויים חריפים מאד, המשפיעים רבות על אורח ואיכות החיים. הסובלים ממנה מוצאים את עצמם מתמודדים עם קושי בתפקוד, הבא לידי ביטוי בעבודה, בלימודים וגם בזוגיות. 

מאינה דפרסיה מתחלקת לשתיים: המאניה והדיפרסיה.

התסמינים הבולטים של הדיפרסיה יהיו לרוב דיכאון, פסימיות קושי להתרכז, אבדן התעניינות באחרים או בעיסוקים שונים, כאבים כרוניים, חוסר נוחות ועצבנות, אובדנות ותחושה של עייפות. תסמיני המאניה, לעומת זאת, יהיו תחושת מסוגלות מוגזמת, מצב רוח מרומם, שיפוט לקוי, חוסר מנוחה, מתירנות מינית. 

ממה נגרמת המחלה, מהו הטריגר והתפרצותה ומהי שכיחותה באוכלוסייה

מאניה דיפרסיה קיימת בקרב אחוז אחד מהאוכלוסייה (מעל לגיל 18) והסיבות לה יכולות להיות רבות. לעיתים מדובר בעניין תורשתי, כלומר, אחד מבני המשפחה הקרובים סובל ממנה. לעיתים הטריגר לה הוא מצב נפשי קשה ולחץ רב. במקרים אחרים התמכרות לסמים או לאלכוהול יכולה להיות טריגר למאניה דיפרסיה ובמצבים אחרים שינוי משמעותי בחיים, כמו פרידה מאדם קרוב או מוות של בן משפחה מובילים לכך. למרות ששיעור הגברים הלוקים במאניה דיפרסיה זהה לזה של הנשים, הנשים הן אלו הסובלות יותר מדיכאון (דיפרסיה) ואילו הגברים הם אלה הנוטים לסבול יותר ממקרים של מאניה. 

האם הסובלים ממנה יכולים לקיים חיים רגילים וזוגיות תקינה?

לשמחתנו, ובייחוד לאור המודעות לנושא, הסובלים ממאניה דיפרסיה יכולים לנהל כיום חיים רגילים לחלוטין. כל זאת, תודות לאבחון מדויק וגם טיפול תרופתי.  מאניה דיפרסיה וזוגיות תקינה גם היא אפשרית בהחלט, ובתנאי שהיא מבוססת על תקשורת תקינה בין בני הזוג ותמיכה מהסביבה. מסיבה חשוב מאד לעדכן את הסובבים הקרובים באשר למצב, להיות פתוחים וחשופים בעניין ככל האפשר, ולו כדי לקבל את הסיוע הנדרש ואת הליווי המקצועי וגם המשפחתי/הזוגי, שיכולים לשפר את מצבם של הסובלים מכך באופן משמעותי. 

איך מאבחנים מאניה דיפרסיה

את האבחון מבצעים פסיכיאטרים מומחים, והוא כולל בדיקה פסיכיאטרית, בדיקת מצבו הגופני (לעיתים גם כדי לשלול בעיות פיזיולוגיות אחרות כגון בעיה בבלוטת התריס) וכמובן גם התייחסות למצב הפסיכולוגי המסייע בקביעת סוג ההפרעה הדו קוטבית ממנה סובלים. 

מה הטיפול

ישנן שיטות שונות לטיפול במאניה דיפרסיה, כאשר כל אחת מהן מותאמת נקודתית למצבו של הסובל ממנה, כמו גם לגילו. תרופות הן שיטת הטיפול הנפוצה ביותר כיום, כמו תרופות מייצבות מצב רוח, תרופות שהן נגד דיכאון וכן תרופות אנטי פסיכוטיות. ישנם כלים טיפוליים נוספים, הנלווים לא אחת לטיפול התרופתי, כמו טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), טיפול משפחתי או זוגי וגם טיפול פסיכולוגי, המהווה כלי טיפולי בעל חשיבות רבה מאד. הטיפול הפסיכולוגי עוזר לסובלים מכך להבין את מצבם בצורה טובה יותר ואף לזהות את התסמינים ולרכוש את הכלים המתאימים להתמודד עם ההפרעה. 

אני מרגיש טוב כשאני במאניה – אז למה לטפל?

מאניה דיפרסיה היא לא מחלה שנעלמת כך סתם. שיפור במצב הרוח, לאחר "נפילה", הוא בדיוק חלק מההפרעה וחשוב להמשיך לקבל טיפול כדי להגיע לאיזון ולמצבים שאינם קיצוניים (תנודות במצב הרוח, כאמור). בנוסף כאשר אנחנו במאניה אנחנו נוטים לקבל החלטות מסוכנות בריאותית או כלכלית וכו' אז אומנם מרגישים נפלא אך לרוב משלמים על כך מחיר.

וגם אם חשים בטוב במשך זמן מה, תחושה זו עשויה להיעלם כלא היתה ולהביא אתה את אותו דכדוך לא רצוי ומצב קיצוני לגמרי (דיפרסיה). הקפדה על קבלת טיפול תרופתי באופן שוטף וכן סיוע נפשי גם כאשר מצב הרוח משתפר הוא הסוד להתמודדות נכונה עם ההפרעה. חשוב ללמוד לקבל אותה, לחיות איתה ולזכור שהיא שם, לתמיד, אך בהחלט ניתנת לשליטה. 

אולי גם תאהב